Monday, February 2, 2009

Resipi kek dan kek cawan

X sangka, last week saja aku da telah bwt/masak 4 kek (2 kek besar dan 2 cupcakes)..Perh..4 tu byk beb!! Bagi aku la.Sbb aku ni bukan tukang masak atau pekerja di mana2 kedai kek/secret recipe/resipi rahsia/kedai menjual brg2 membuat kek/dsb pon..hehe
Ni (bwt kek) da menjadi satu kegilaan bg aku skrg..tp kene ingt, aku x gila k!^^
Fatah ckp kat aku “Kak, Fatah da berbulan-bulan x rasa masakan kakak”. Dgr ya, “BERBULAN-BULAN”
“Aip..kakak masak ape..Tu kek yg kakak bwt tu..hihihi”


Haaa..tu la die.Mmg lame gile aku x masak.Semua kerja dan tugas2 memasak diserahkan kepada mama. Bukan ape, sejak bekerja neh aku lebeh suke mkn masakan mama. Ye lah, da bape lame aku hidup merantau kan..da lame x mkn mskn mama.Tp sebenarnya aku malas!! Hik2.

Tp..aku sgt bangga (glad) dan bersyukur (grateful) sbb adik2, abg2, adik2 saudara, adik2 sepupu, semua suka kek yg aku bwt.Deorg la yg menghabeskan kek yg aku bwt.Semua kata sedap ^^. Opss!!Bukan nk berlagak atau berbangga di sini, tp itulah kebenarannya.Hihihihi ^^

:Huh..byknye pompuan ni membebel.
:Shhh..diam.Suke hati aku la..hihi

Resipi-resipi:

Chocolate cake


Bahan-bahan:
250g mentega
2 ½ cawan gula kastor
4 biji telur
1 cawan koko
1 cawan air masak
1 ½ cawan susu coklat (atau 1 cawan susu coklat dan ½ cawan susu cair)
1 sudu besar cuka (suka hati nk letak atau x)
3 cawan tepung naik sendiri (ie BlueKey)


Cara-cara:
Pukul mentega dan gula sehingga kembang.
Masukkan telur sebiji demi sbiji.
Masukkan koko, air masak, susu coklat, cuka dan lastly tepung.
Gaul rata. Bakar pada suhu 160°C. Biar sejuk dan hias kek dengan krim atau coklat fudge atau ganache.
Tempoh memasak: 1 jam

Chocolate cupcakes

Same je macam resipi choc cake tu..yg beza Cuma dibakar dlm cup yg kecik2 jeh..huuu
Tempoh memasak: 10-15 min

Aising krim mentega


Bahan-bahan:
250g mentega buttercup
250g marjerin krimwell
250g gula aising
2 sudu besar air susu


Cara-cara:
Pukul mentega dan krimwell dengan kelajuan maksima sehingga kembang dan ringan.
Masukkan gula aising dan air susu.
Pukul lagi sehingga gebu dan ringan.


p/s: Mentega dan krimwell perlu dipukul sehingga kembang dan ringan, baru masukkan gula. Jika tidak cukup gebu, aising akan mudah cair dan lembik.
(this recipe is cited from
http://resipinoraini.blogspot.com/)


Selamat mencuba!! ^^

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails